zondag 29 augustus 2010

Ding 23: evaluatie


Zo erg was het niet, maar af en toe had ik echt het idee man en kind verwaarloosd te hebben tijdens de 23 dingen-periode. Maar goed: stiekum werd er wel eens over mijn schouder meegekeken en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de hulp van mijn zoon ook een enkele keer heb ingeroepen!
Mijn favorieten van de 23dingen zijn RSS, Flickr en afbeeldingen bewerken, Google documents, LibraryThing en een dagelijks abonnement op FrankWatching.
Wat 23 dingen gedaan heeft met mij is wel duidelijk: een weblog bijhouden, twitteren, op Hyves gaan, Facebook bekijken..... dingen die ik trouw gedaan heb, maar niet aan mij besteed zijn. Wel vind ik het interessant om de weblog van Edwin van Mijnsbergen en de dagelijkse mail van FrankWatching te ontvangen. Het blijkt dat wat weblogs etc aangaat dus er een eenrichtingverkeer is: wat mij betreft consumeren. Ook ben ik anders tegen marketing gaan aankijken door de artikelen die ik 'onderweg' heb gelezen. Commercials op tv bekijk ik u met andere ogen. En heb ik belang leren inzien van social media en de toepassing voor bibliotheken. Voor de oplettende volger onder ons: het ding over muziek heb ik gelaten voor wat het was: ik ga daar in de toekomst niets mee doen. De oude Perzen lieten in hun Perzische tapijten altijd een steekje vallen! Niets is volmaakt!
Wat verbetert kan worden aan 23dingen: demonstratiefilms in het Nederlands en ook meer te bekijken Nederlandstalige sites. Als 23dingen ook voor leerlingen in groep 6 en 7 aangeboden gaat worden.... Misschien meer terugkom-momenten: nu had ik het idee dat halverwege er verschillende collega's, net als ik, 'achter' liepen. En misschien niet in een vakantie-periode. Het geeft het gevoel dat er een claim ligt op je vrije vakantie-tijd. Nooit helemaal ontspannen, want je moet nog ... dingen doen! Één ding is duidelijk: nu de eindstreep is gehaald, bemerk ik dat ik nu pas van start ga.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik merk het in je keuze van favoriete dingen dat het communicatie deel niet echt aan jou besteed is. Dat is een keuze die wellicht wordt ingegeven door jouw opmerking over dat je wel wat te zeggen moet hebben. Je staat daar niet alleen in, het is iets wat ik vaak van 23dingendeelnemers terugkrijg. Ik respecteer die opvatting, maar vindt het wel jammer. Daar ligt namelijk de essentie van web/bibliotheek 2.0. En zoals ik in mijn vorige reactie bepleitte zou daar de nieuwe rol van de bibliothecaris moeten liggen.
Je hebt de eindstreep gehaald, proficiat. Jouw opmerking over het ontbreken van een tussenbijeenkomst is gehoord en zal voor de volgende groep ingepland worden.

Unknown zei

Hi Blokaanm'nbeen,
gefeliciteerd. Toch gehaald.
De opmerking van 23dingenProBiblio is natuurlijk wel raar als je bij communicatie werkt. Ik denk dat je meer naar werk in plaats van prive moet kijken. Prive heb je misschien niks te melden (haha, wij weten wel beter!), maar voor je werk natuurlijk wel.
Groetjes 1000dingendoekje