zondag 6 juni 2010

Ding 9: Visie op Web 2.0

Weblog
Vooral voor de afdeling marketing lijkt het mij van belang. Je moet weten wat er onder de klanten leeft, communicatie is twee-richtingverkeer. Een weblog is een van de middelen om in contact te blijven met je klant of om nieuwe klanten te verkrijgen. En mét die klant denk je na over vernieuwingen. Laat de klanten kennis met je delen, opdat je inzicht krijgt aan welke producten behoefte is. De bibliotheek als kenniscentrum dat gevoed wordt voor en door klanten. Wat je doet moet wel duidelijk blijven voor de klant, de bekende rode draad, in de bibliotheek. Als ik een werkende vrouw als voorbeeld neem, van 30-40 jaar, hoor ik vaak dat ze liever een boek koopt bij de Bruna winkel en zo tijd bespaart op een bibliotheekbezoek. Ik kan mij voorstellen dat in de toekomst bibliotheekmaterialen opgestuurd worden en binnen twee dagen thuis of op het werk afgeleverd worden.
RSS
Het abonneren op rss-feeds lijkt mij handig voor klanten die interesse hebben voor een bepaald onderwerp. Op onze website kan je de nieuwe aanwinsten in de gaten houden. Je moet de website dan bij je 'Favorieten' plaatsen. Maar je vergeet snel om daar te kijken! Met je feed voor bijvoorbeeld 'thrillers' die nu te leen zijn in de bieb wordt je geattendeerd. De informatie komt naar je toe!
Attendering
Er zou een mogelijkheid moeten bestaan dat leners een mail krijgen dat binnen twee dagen hun leentermijn verstrijkt. Met de mogelijkheid om met een klik te verlengen.
Onderwijs
Het basisonderwijs zou een rss-feed moeten kunnen gebruiken van onze website, met nieuwe aanwinsten per groep (onder-/bovenbouw bijvoorbeeld) én de activiteiten die de bieb voor deze doelgroep organiseert. Op de website van de school, of in de nieuwsbrief kan die feed ook geplaatst worden.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Een bijdrage naar m'n hart. Goede ideëen én met het tweerichtingsverkeer hoog in het vaandel. Hulde.

jakartanne zei

Helemaal mee eens Karen, het PO en het VO kan goed profiteren van onze nieuwe website. Waarschijnlijk voor veel docenten alleen nog een brug te ver.Kijken of we ze aan de cursus 11 dingen voor het onderwijs kunnen krijgen, lijkt me een hele uitdaging voor afdeling Educatie.
Maar, binnenkort heb ik een kans een deel in de praktijk te testen door het laten geven van een scholing aan de docenten van het Schoter rond het gebruik van onze website.Ik ben erg benieuwd of we direct het effect ervan gaan merken.
Jakartanne