zondag 13 juni 2010

Ding 10 Delicious



Social bookmarking
Delicious roept bij mij meteen de associatie op met 'lekker' en 'eten' en 'recepten' en 'etentjes' en 'gezelligheid' en 'receptenuitwisseling'. Genoeg Tags in deze tekst zou je denken. En sociaal ook, want een etentje met kinderen of familie staat hoog in het vaandel. Favoriete recepten uit NRC of tijdschriften worden uitgeknipt en in een multomap geplakt, al 34 jaar. Die map zit barstensvol, de map is oud en gebruikt, de meest geraadpleegde map in mijn leven. Kinderen nemen recepten eruit mee, plakband laat los, er valt wat etenswaar per ongeluk op; kortom: nostalgie ten top. Maar wat gebeurt er over een aantal jaar als dochter en schoondochters 'oude-moederrecepten' willen maken? En delen?



Delicious 2.0
Hoe kunnen de mogelijkheden van Delicious voor de klant zichtbaar gemaakt worden en wordt iedere klant ook leverancier? In hoeverre moeten de websites betrouwbare informatie bevatten? Komt er een redactie? Ga je per domein werken, per bibliotheek, per regio, per provincie of landelijk? Koppel je boeken over een bepaald onderwerp in je catalogus aan tags binnen Delicious? Neem je Delicious op in je Databanken? Attendeer je je klant op websites? Kan je je medewerking aanbieden aan basisscholen? Is het op de Leesmug te gebruiken bijvoorbeeld door het plaatsen van websites voor werkstukken en spreekbeurten door kinderen om andere kinderen te helpen?
Ik zie binnen de Bibliotheek Haarlem heel wat mogelijkheden voor Delicious. Misschien is het mogelijk om met de Wimmers (Wandelende Informatie Medewerkers) en de cursisten van 23 dingen het voortouw te nemen.

Account Delicious?
Nog even niet. Ik vaar nog even mee met het account van 23 dingen. Al die wachtwoorden! Ik begrijp dat ik eerst een account voor Yahoo nodig heb, eer ik een account voor Delicious aan kan maken. Dat is mij een account te ver!

1 opmerking:

Unknown zei

Ideeën zat en een mooi vergelijk met je multomap. Maar dan één waar anderen aan mee kunnen helpen bouwen en uit kunnen putten.