zondag 16 mei 2010

Ding 5 RSS feeds vinden

Google Blog Search is echt heel handig. Vooral voor de afdeling communicatie heb ik hier echt profijt van. Verzamelden wij de info op internet / blogs over de bibliotheek Haarlem tot nu toe alleen door attendering via collega's? Nu krijgen we het direct binnen op onze pc. De map met media-uitingen zal groeien! De RSS-feed van Marktplaats er maar na twee dagen af gehaald. Zoveel nieuwe berichten, waar je afgeleid door wordt. Misschien wel iets voor privé. De RSS feed van Edwin Mijnsbergen open ik als eerste. Er stond trouwens een leuk artikel in de NRC afgelopen maandag:

'Grote behoefte aan hiërarchie van waarde en kennis bij nieuws'. Samenwerking van de nieuwe 'sociale' en traditionele media blijkt steeds meer vruchten af te werpen. Twee vragen werden er gesteld: 'Heeft de pers iets aan aan sociale netwerken etc.' en 'Kan een kwaliteitsmedium dat werkt volgens journalistieke principes de concurrentie nog aan met blogs?' Sociale media komen van pas bij het verzamelen van feiten en meningen. NOS Net peilt meningen van doelgroepen; zij vraagt de mening van b.v. leraren over de bezuinigingen op het onderwijs. Kanttekening:"Slechts een heel klein percentage surfers reageert, blogt of twittert".

Op dit moment zijn er heel veel jongeren in de bieb: voorbereidingen voor het Centraal schriftelijk examen worden getroffen in een rustige omgeving en in de pauzes praat je even met andere slachtoffers. Maar buiten deze periode zie je deze doelgroep nauwelijks. Met traditionele persuitingen bereik je de jongeren nauwelijks. Wordt hun mening over een bepaald onderwerp wel eens gepeild via twitter of blogs? Zou juist deze tijd niet uitstekend geschikt zijn om ze te benaderen. In het verleden hebben we wel eens gratis ijsjes uitgedeeld op een warme middag aan de studenten of waren het Marsjes? Verzin nogmaals zo'n actie en laat het eens rondtwitteren..en kijk wat het effect is.

1 opmerking:

Unknown zei

Een goede constatering. Bij sociale media draait het om tweerichtingsverkeer. Stel vragen, vraag om meningen, tips en ga de samenwerking aan.

Dat niet iedereen reageert is logisch. Doorgaans is de verdeling zo: Van de 100% mensen die jouw blog leest, is 10% bereid te reageren en schrijft 1% zelf een blog.