woensdag 20 december 2006

Wat mij deze week aan het denken heeft gezet:

In het Zaterdags bijvoegsel van NRC handelsblad van 9 december 2006 stond een artikel over bedrijfsadviseur Beth Krasna met betrekking tot de sociale kloof tussen digitalen en niet-digitalen. Zij vindt het zorgelijk dat juist mensen die goedkope producten nodig hebben, die niet kunnen krijgen. ( omdat ze niet online actief kunnen zijn). “Overheden en bedrijven moeten harder gaan investeren in training voor hen. Het zijn vooral ouderen, die de boot missen. Het is net als bij analfabetisme: mensen schamen zich ervoor, dat ze er niets van weten. Je moet op ze af om ze over de brug te helpen.

3 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Hoi Karen,

Ik denk dat Krasna gelijk heeft dat er een kloof gaapt. Toch denk ik dat iedereen digitaal actief KAN zijn (b.v. in de bibliotheek). De weg wijzen is daarbij essentieel.

Groet, Marina

Robszn zei

Knees

ik denk dat je daar zeeer gelijk in hebt. De afstand wordt alleen maar groter. Van digibeet tot digi-paria. & dan zal ik het niet over het OS waar bijna iedereen op werkt....
Kortgeleden vroeg iemand me om hulp bij het internet. Om kort te gaan bleek deze meneer twee formulieren nodig te hebben voor de voedselbank.
Dan schrik ik 2 keer en maak me totaal geen illusies.
Zelf op internet uitzoeken kan hij niet en daaroverheen nog zo weinig middelen dat hij naar de voedselbank moet.
Het theoretisch KAN is mijlen/kloven verwijdert van KUNNEN.
Ik vrees dat de weg wijzen een nobel streven is, maar dat het praktisch niets oplevert.

Unknown zei

Interessante insteek. Ik denk alleen dat het makkelijk is om dit richting ouderen te schuiven. Natuurlijk zit daar percentagegewijs een grote groep die niet mediawijs is en voor wie het digitale erg lastig is, maar vergis je niet in de groepen daaronder. Laag opgeleiden, laaggeletterden, mensen voor wie het pas noodzakelijk wordt op het moment dat hun partner wegvalt bijvoorbeeld. Wij hebben daar een belangrijke rol in te vervullen.

Wat dat betreft kan ik je de presentatie van Helene Blowers aanraden. Daarin beschrijft zij de nieuwe digitale kloof vanaf dia 32.